Anno Dijkstra

Anno Dijkstra boetseert beelden om te vertragen.

Moderne media tonen ons snel en kortstondig de verste uithoeken van de wereld. Maar ook zelf worden we voortdurend gefilmd, gefotografeerd en laten onze selfies rondslingeren op het web. De relatie tussen kijker en bekekene is hierbij volledig losgeslagen. Het beeld is losgerukt van de eigenaar, meegesleurd in de maalstroom van de tijd. Anno Dijkstra wil dit proces omkeren, het beeld opnieuw stollen, tastbaar maken en tot stilstand brengen zodat het bevraagd kan worden en we er een relatie mee kunnen aangaan.

www.annodijkstra.nl/

Het kunstwerk

Anno Dijkstra heeft zich voor deze opdracht laten leiden door religieuze oervormen die hij terugziet in de fotografie die ons dagelijks omringt. In die foto’s lijkt ondanks de vaak alledaagse, seculiere zaken die ze afbeelden toch een transcendente laag te zitten. Alsof de foto onbewust een behoefte bloot legt en een denken over krachten die de normale commercie liever niet benoemd. In het beeld wil Anno Dijkstra deze laag sterker maken zodat er een beeld ontstaat dat tussen het banale en het transcendente heen en weer schiet.

De vrouwfiguur houdt een soort mathematische vormen vast die het midden houden tussen vleugels en objecten die nu nog zweven maar zo kunnen vallen. De vormen hebben een energieke bijna hysterische lading.

Bekijk het interview met Anno Dijkstra over zijn werk

Gedicht

Gedicht Selfie